Friday, September 18

Gaya Hidup

Gaya Hidup, Luar Negara, Semasa

Anak Tunggu Makanan, Wanita Di Kenya Terpaksa Pura-Pura Masak Batu Hingga Anaknya Tertidur

Ibu daripada 8 orang anak memasak batu kononnya menggantikan makanan dengan harapan mereka akan tertidur kerana penat menunggu. Seorang wanita yang berkerja sebagai tukang cuci bagi mencari nafkah terpaksa berpura-pura memasak makanan untuk dijadikan makan malam. Namun begitu, bukanlah makanan yang dimasak, namun hanyalah beberapa ketulan batu. Perkara tersebut dilakukan adalah kerana dia sudah tidak mempunyai apa-apa barangan memasak dan terpaksa berpura-pura sebegitu supaya anaknya tertidur semasa menunggu makanan disiapkan. Walau bagaimanapun, anaknya dikatakan mula sedar bahawa dirinya sememangnya tidak memasak makanan. Dia menyatakan kepada NTV Kenya bahawa “mereka memberitahu saya bahawa mereka sebenarnya tahu yang saya sedang berbohong kepada mereka. Tetapi saya tidak dapat berbuat
Gaya Hidup, Pilihan, Semasa

“Saya Takkan Main Telefon Semasa Cas Lagi,” Gadis Gemas ‘Handphone’ Meletup Di Sebelahnya

Telefon bimbit sememangnya merupakan peralatan yang agak penting dalam kehidupan seharian kita. Mana tidaknya, pelbagai urusan dapat diselesaikan dengan hanya satu ‘klik’ sahaja. Malahan, ada yang menggunakan telefon bimbit khususnya telefon pintar sebagai alat untuk menjana pendapatan mereka. Disebabkan itu, penggunaannya dalam sehari pastinya akan menyebabkan bateri telefon itu sering kehabisan. Justeru daripada itu, ramai di antara kita yang sering mengecas sambil menggunakannya dalam masa yang sama. Walaupun kadang-kadang mungkin kita terpaksa mengecas sambil menggunakannya, namun perkara tersebut jikalau boleh perlulah dijauhkan. Dalam satu perkongsian seorang warganet bernama @farishafadzleen di Twitter, dia mendakwa bahawa telefon bimbit milik datuknya telah meletup semasa sedang di
Gaya Hidup, Pilihan

Lahir Dalam Keluarga Penuh Seni, Gadis Ambil Masa 9 Tahun Dalami Ilmu Lukisan

Bukan mudah untuk mengetahui minat sebenar dalam diri masing-masing. Setiap orang mempunyai pelbagai potensi yang mungkin belum pernah ‘diterokai’ lagi. Dalam meniti proses tersebut, semangat dan konsistensi adalah sangat penting. Menerusi kiriman Alwani Ismail di laman Twitter, dia berkongsi mengenai kisah perjalanannya dalam memupuk minat kepada dunia lukisan. Menurutnya, dia sememangnya dilahirkan dalam keluarga yang mempunyai latar belakang seni lukisan namun hanya dia seorang sahaja yang tidak mempunyai kepakaran dalam bidang tersebut. Ikuti perjalanannya sehingga lukisannya kini sangat cantik dan terperinci.AKU BUKAN SEORANG PANDAI MELUKIS . Aku nak share kisah perjalanan aku dalam dunia melukis ini. Dan aku amik masa 9 tahun dan sampai sekarang untuk aku belajar melukis dan detail
Gaya Hidup, Kesihatan, Pilihan, Semasa

Beri Kesan Kepada Pernafasan, Doktor Ini Gesa Ibu Bapa Henti Pakaikan Bedak Talkum Pada Bayi

Sudah menjadi satu norma dalam kebanyakan ibu bapa berkenaan mengenakan bedak talkum ke atas muka bayi selepas sahaja selesai memandikan mereka. Namun begitu, tahukah anda bahawa sebenarnya tindakan itu boleh menjejaskan kesihatan bayi tersebut. Menerusi perkongsian yang dibuat doktor Ahmad Luqman Bukhari melalui akaun Facebooknya, pemakaian bedak talkum kepada bayi mampu menyebabkan jangkitan paru-paru yang serius. Dia turut menasihatkan kepada ibu bapa agar menghentikan perbuatan itu serta-merta. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, ikuti perkongsiannya seperti berikut: Kalau korang jenis yang suka sapukan bedak talkum kat muka anak lepas mandi, tolong hentikan terus tabiat tu lepas baca apa yang saya tulis ni. Dulu saya pun ada jugak perangai sama macam tu. Cuma bila terbaca amaran dar...
Gaya Hidup, Kesihatan, Semasa

Hasrat Dua Beradik Nikah Serentak Tertunai Selepas Sebulan Tertangguh

ALOR SETAR, 4 Mei  — Hasrat dua beradik untuk bernikah dengan pasangan masing-masing dalam majlis yang sama akhirnya menjadi kenyataan hari ini selepas sebulan tertangguh ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Nurul Allia Ezzati Md Lutfi, 26, dengan pasangan Mohd Azran Elyas, 28, dan adiknya Nurul Ainna Md Lutfi, 23, dengan pasangannya Fairuzfaiz Faiq Fairuzi, 23, dinikahkan oleh Pegawai Agama Daerah Kota Setar Syeikh Ahmad Faisol Omar bersama tujuh lagi pasangan lain di Pejabat Agama Daerah Kota Setar, di sini. Nurul Allia Ezzati yang ditemui pemberita selepas majlis itu berkata majlis akad nikahnya dan Nurul Ainna sepatutnya dilangsungkan serentak pada 3 April lepas.“Bila tidak dibenarkan untuk langsungkan akad nikah, kami ambil keputusan untuk tangguhk
Gaya Hidup, Semasa

Santuni Golongan OKU, Lelaki Ajar Bahasa Isyarat Mudah

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) memerlukan rakyat Malaysia untuk kekal di rumah bagi mencegah penularan COVID-19, dan setelah lebih dua bulan tempoh PKP dilaksanakan pastinya ramai individu mula kekurangan idea untuk mengisi waktu lapang mereka. Baru-baru ini, seorang pemuda iaitu Afiq Masri berkongsi di laman Twitter, mengenai bahasa isyarat yang mudah untuk dipelajari untuk memudahkan komunikasi dalam kalangan orang kurang upaya (OKU) terutamanya pendengarann. Mungkin tidak terlintas dalam pemikiran orang ramai menggunakan masa terluang untuk mempelajari bahasa isyarat, tapi tak salah jika kita menyantuni golongan orang kurang upaya (OKU) pendengaran dengan mempelajarinya.Semoga memberi manfaat buat anda semua. ‘simple sign language’ 🤟 pic.twitter.com/3CYOMIbaCL — Afiq Masri (@AfiqxM
Gaya Hidup

Lelaki Kongsi Tips ‘Makeover’ Bilik Ala Pinterest Bawah RM1000

Menjelang bulan Syawal tidak lama lagi,  tidak kira kaum ibu atau sesiapa sahaja  mempunyai hasrat untuk menukar imej bilik tidur. Bilik yang cantik juga dapat mempengaruhi mood untuk kita tidur dengan lebih lena, jadi tidak salah untuk anda melaburkan sedikit duit untuk bilik anda. Menerusi perkongsian seorang pemuda iaitu Syaiful Nazreen di laman Twitter, dia telah memuat naik tips dekorasi bilik tidur seperti dalam Pinterest  dengan bajet hanya RM1000 . Moga bermanfaat.Tips decor bilik maca Pinterest dengan bajet below RM1000! pic.twitter.com/40cQjXhmva — SN. (@SyaifulNazreen) May 2, 2020Okay gais thread ni untuk barang basic je yang korang boleh ubahsuai dalam seribu tapi nak nampak lagi wow kena tambah budget. — SN. (@SyaifulNazreen) May 2, 2020Ni contoh bedsheet
Gaya Hidup, Semasa

PKPB: Laporkan Pengingkaran SOP Kepada Balai Polis, Pihak Berkuasa Tempatan -Menteri

Putrajaya, 4 Mei -Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob meminta orang ramai yang melihat pengingkaran prosedur operasi standard (SOP) ketika Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) agar melaporkannya kepada pihak berkuasa. “Saya menyeru rakyat Malaysia untuk sama-sama membantu kerajaan memastikan pematuhan PKPB atau PKP 5 ini,” katanya dalam sidang media tadi. “Oleh itu, tuan-tuan yang nampak dengan jelas pengingkaran pematuhan SOP tersebut boleh melaporkan kepada balai polis berdekatan, pejabat PBT, Majlis Daerah, Majlis Pembandaran. Orang ramai juga boleh mengadu di hotline Majlis Keselamatan Negara (MKN), 8888-2010 ataupun melalui MyGCC, 8000-8000 yang beroperasi 24 jam. “Dalam masa sama, jika berkaitan dengan kementerian tertentu, boleh terus laporkan
Gaya Hidup, Semasa

Perkara Penting Ibu Bapa Perlu Tahu Dalam Persediaan Makanan Bayi 6 Bulan

Majoriti ibu bapa terlalu teruja apabila si kecil mula boleh makan pada usia 6 bulan. Dalam fasa ini ibu bapa harus lebih peka dengan makanan yang diberi supaya tidak mendatangkan mudarat kepada bayi. Menyuap pelbagai makanan termasuk buah-buahan dan sayuran juga boleh mendatangkan alahan kepada bayi kerana kemungkinan tidak bersesuaian dengan kandungan makanan tersebut. Menerusi perkongsian Dr  Ahmad Luqman Bukhari di laman Facebook, beliau berkongsi mengenai beberapa tips untuk ibu bapa perlu tahu ketika memperkenalkan makanan kepada bayi. Semoga bermanfaat. Aduh! Saya tahu ada mak ayah yang excited habis nak ajar baby makan bila dia masuk umur 6 bulan tapi tolonglah jangan tergesa-gesa sangat. Seram bila tengok segala jenis buah dan sayur nak disuapnya terus kat budak tu. Bila su...
Gaya Hidup, Semasa

Kucing Ambil Udara Segar Seolah Lega Selepas Tuan Beri ‘Pelepasan’ PKPB

Mungkin ada sesetengah daripada kita dah tak larat nak duduk rumah sebelum ni. Tak sabar-sabar nak tunggu PKP ni habis, nak jalan-jalan macam dulu balik. Hari ni, hari pertama kita dibenarkan keluar tapi bersyarat. Ada yang lega, ada juga yang susah hati bimbang dijangkiti. Situasa ni bukan je dirasai kita manusia, haiwan pun seolah-olah tarik nafas lega. Gambar dua ekor kucing ‘ambil angin’ depan pintu rumah tarik perhatian ramai di Twitter.Dia punya amik udara luar tu, macam dia lah yang kena quarantine. pic.twitter.com/BDOXNrWWbN — F (@frdsh_) May 3, 2020“Dia punya amik udara luar tu, macam dia lah yang kena quarantine,” kata pemiliknya itu. Namun, apa yang lucu adalah kucing tersebut sebenarnya tidaklah menjalani tempoh kuarantin, tetapi diberikan kebebasan oleh pemiliknya untuk ke